LEDARE

En riktig skitsak – blöjtillverkare blåser konsumenterna 

Hävdar miljöhänsyn.

Är man småbarnsförälder så är blöjor en stor utgift. Därför känns det extra trist när en av de större aktörerna i branschen gör en dubbel fuling. 

Så här skriver blöjföretaget Libero på sociala medier ”Nya bättre benmuddar, ännu mjukare material och nya mindre paket! Och ett nytt rekommenderat pris från oss till butiker: lägre per paket, lite högre per blöja”. 

Med andra ord om vi ska snacka fakta, en förpackning som tidigare innehöll 42 blöjor innehåller plötsligt bara 32, en minskning av innehållet med cirka 25 procent. 

Och priset? Det har minskat marginellt. 

I ett annat utskick hävdar Libero att ¨Med färre blöjor och mindre luft ger våra nya, extra komprimerade paket upp till 20 % färre transporter. Och blir smidigare att bära hem! 

Så spelar man utan att skämmas ut miljökortet. 

Nej, det här duger inte Libero, det här är greenwashing kombinerat med ett oblygt blåsande av kund. 

Som småbarnsförälder upplever jag knappast att det är blöjpaketen som är tyngst att bära hem. 

Däremot om det är tio blöjor färre i varje paket måste jag åka oftare till affären. 

Och det blir knappast någon miljövinst? 

Med mindre paket blir det rimligen fler plastomslag som måste lämnas till återvinning och transporteras och tas om hand! 

Miljövinst, knappast! 

Däremot drabbar det naturligtvis alla barnfamiljer med svag ekonomi att man plötsligt får mindre för samma pengar. 

Därför tycker jag att vi småbarnsföräldrar ska bojkotta Liberos blöjor. 

Det finns andra blöjmärken där man kanske ser mer till konsumentens behov än den egna viljan att klämma ut maximal profit ur en produkt. 

Det Libero gjort är en spottloska i ansiktet på landets barnfamiljer. 

Och den hoppas jag kommer märkas i en minskad försäljning. Vi konsumenter kan bara reagera med våra fötter och våra plånböcker. 

Gå förbi Liberoavdelningen och öppna plånboken för andra märken. 

Det är faktiskt vi som konsument som väljer det vi vill köpa och när ett företag så oblygt blåser konsumenterna ska det märkas hos dom! 

Skit i Libero och låt barnen göra ifrån sig i andra blöjmärken! 

Bojkott är det enda som biter på den här typen av agerande! 

Powered by Labrador CMS