Elbilen, en hypad fantasiprodukt

Dags att dra ur sladden? Politisk uppvisningspolitik när den är som sämst.

I den kortsiktigaste av alla världar så springer alla åt samma håll! 

Nu är det elbilen som ska rädda oss. Och bara den! 

Och tanken är väl god men så sker det trista att terrängen inte överensstämmer med kartan. 

Den kanske största miljöpåverkan en bil har är vid tillverkningen. 

För några veckor sedan kunde vi alla på ett av våra nyhetsprogram på TV ta del av en elbilsägare vars batterikapacitet efter sju år var kraftigt reducerad. 

Han ville därför byta batterierna, något som visade sig kosta 250 000 kr. 

Han råddes köpa en ny bil! 

Vilken miljövinst får vi om elbilarna bara räcker 7-8 år innan vi måste köpa en ny? 

Och hur ska återvinningen av bilarna fungera? 

Elbilarna har dessutom visat sig vara extremt brandfarliga. Både genom att självantända vid elfel varvid batterierna ger en mycket häftig brand med utvecklande av extremt giftiga gaser. 

Och genom att redan vid relativt lindriga krockar kunna göra exakt samma sak. 

I Tyskland hanteras krockade elbilar av räddningstjänsten på så sätt att de sänks ned i en vattenfylld container. 

Även detta kunde vi för någon månad sedan ta del av i ett av våra större nyhetsprogram på TV. 

Sedan har vi kanske största problemet i vårt land. 

I den köldperiod som drabbade oss för några veckor sedan kom rådet att vi skulle strunta i att dammsuga för att minska belastningen på elnätet och minska elförbrukningen! 

Det eftersom södra delen av Sverige upplevde elbrist på grund av att stamnätet inte klarar av att leverera all den el som produceras i norr till söder där den stora förbrukningen är. 

Enligt Svenska Kraftnäts egna uppgifter kommer det att ta minst 10 kanske 20 år att bygga bort flaskhalsen. 

Eftersom 90 procent av befolkningen i Sverige finns söder om Dalälven är det naturligtvis där massan av alla elbilar kommer att finnas. 

Hur ska de laddas? Och med vad? 

Ska befolkningen i syd strunta i dammsugning, inte köra disk och tvättmaskin och duscha varmt för at kunna ladda sina elbilar? 

Enligt prognos från SCB, Statistiska Centralbyrån beräknas elförbrukningen 2045 vara runt 200 TWh. 

Att jämföra med förra årets förbrukning på ca 134 TWh. 

2045 beräknas elbilarna förbruka 25 TWh! 

Kommer ni ihåg etanolhypen?  

2008 var 40 procent av alla nyregistrerade bilar etanolbilar! 

Men efter lite politiskt trixande så blev det dyrare köra etanolbil än bensin eller diesel. 

Idag går det knappt hitta en etanolbil att köpa och är inte självklart hitta någonstans att tanka. 

I familjen finns en biogas/bensinhybrid. 

Något som fungerar alldeles utmärkt. Att köra på biogas ger en minskad miljöpåverkan med 95% jämfört med en vanlig bensin eller dieselbil. 

Biogas utvinns genom rötning av till exempel livsmedelsavfall, gödsel eller avloppsslam. Klimatnyttan med biogas blir därför väldigt stor och kan till och med bli över 100 procent eftersom det inte bara ersätter fossila bränslen utan också tar hand om avfall. 

Till skillnad från El/bensinhybrid blir inte heller en biogashybrid mycket tyngre. 

Och den i familjen går ca 30 mil på en full tank biogas! 

En av våra värsta miljöbluffar är för övrigt subventioneringen av elhybrider. 

Gäsp, du kan köra 3-5 mil och sedan måste du köra på bensin. Men elmotorn och batterierna gör att din bil blir så tung att den drar mycket mer bensin än en ¨vanlig bil¨. 

Vilken miljövinst! 

Som ni kan läsa i detta nummer av JT så finns planer på en biogasanläggning vid Gräfsåsen. 

Varför inte satsa mer på biogas som använder sig av avfall istället för el? 

Nu är inte loppet kört för er som sitter med er bensinbil och funderar över hur ni ska få råd att köpa en ny elbil! 

Även ni kan kanske också bli miljöbilister, utan att spräcka plånboken! 
För i avdelningen meningslös uppvisningspolitik har vi en liten miljöbit som ett resultat av januariavtalet! 

Regeringen föreslår nämligen att införa en konverteringspremie för din gamla bil. 

Du ska kunna få stöd för att konvertera den till biogas/eller etanol. 

Stödet föreslås införas 2022, och omfatta tio miljoner kronor årligen. 

Japp, ni läste rätt, tio miljoner! 

Mellan 1000 och 2000 bilar per år räknar man med ska kunna få stöd och konverteras. 

Hur det blir med detta får vi veta i sommar. Det hela utreds och ska redovisas till regeringen senast 1 juni i år. 

Idag nås vi av nyheten att Volvo ska bara sälja elbilar från 2030. Inte elhybrider utan bara elbilar! 

Och de ska säljas online! 

Och där drog man väl ur sladden för landets Volvoåterförsäljare och verkstäder? 

Ralph Rentzsch

Ralph Rentzsch

Chefredaktör och ansvarig utgivare: ralph.rentzsch@jamtlandstidning.se
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email
Dela på print
  • Annonser