–Det är viktigt med en livlig lokal debatt om vad som kan skapa bra villkor för företagaren, säger Googles Sverigechef Anna Wikland. Foto: Google Sverige.
Jämtlandsföretagare utbildades i digitala tjänster
ÖSTERSUND(JT) Jämtländska företagare är på bollen när det gäller att utöka kunskapen om digitala tjänster. –Behovet av utbildning är stort, säger Joakim Larsson, kommunikationschef vid Google Sverige.
Efter att ha utbildat sammanlagt 21 000 småföretagare i Sverige under förra året, har Google tag fram en rapport med insikter om hur svenska företag kan bli bättre på att använda digitala tjänster. Rapporten redovisas vid ett seminarium i Riksdagen på onsdagen.
Google har 420 anställda i Stockholm varav hälften är ingenjörer som arbetar med att ta fram nya digitala produkter som kan användas av exempelvis småföretag. För att utbilda sådana har Google som driver en Digitalakademin, genomfört en turné i Sverige med syfte att utbilda småföretagare i hur man kan använda digitala tjänster.
Digitalakademien är ett rikstäckande utbildningsinitiativ som hjälper små och medelstora företag att digitalisera sina verksamheter som att skapa hemsidor och att använda lokala sociala medier. Google Digitalakademin samarbetar med partners som Handelskammaren Mittsverige och företag som Loopia, Tele2 och Trygg-Hansa. Sedan Digitalakademin lanserades år 2015 har över 250 000 svenskar och företag tagit del av kostnadsfria kurser och under mars förra året bjöd Google in till en turné med virtuell/digital konferens i Jämtland där deltagare kunde koppla upp sig mot en studio i Stockholm.
Digitalt 24 timmar
15 kr
Köp nu