Dags att tänka om när det gäller Nollvisionen!
Man brukar säga att ibland blir ”det bästa till det godas fiende”. Nollvisionen har varit en bra slogan som hjälpt Sverige under en längre tid att minska trafikolyckorna. Idag har Sverige de absolut lägsta dödstalen per fordonskilometer i världen.
Förmodligen har vi nått en nivå som är möjlig att nå för en så omfattande verksamhet som all biltrafik genererar i vårt land. Skulle vi verkligen komma ner till noll, får vi nog återgå till hästtrafik i stället för biltrafik.
Under senare år har vi som bor i delar av landet, vars vägar är underfinansierade sedan flera år, upptäckt att Trafikverket gömmer sig bakom ”nollvisionen”, när de saknar förmåga att erbjuda oss tillräckligt trafiksäkra vägar. Deras enda idé om att begränsa olyckorna skall lösas genom att vi som bor i mindre prioriterade delar av landet skall köra långsammare. Det finns varken statistik eller andra belägg för att dödsolyckorna verkligen kommer att minska bara för att man sänker hastigheten till 80 i stället för 90.
Det är ett helt teoretiskt resonemang, som bygger på att frontalkollisioner enbart sker med två speciella fordonstyper, nämligen två st moderna krocksäkra fordon, som väger ungefär lika mycket. Alla andra typer av olyckor bortser man helt ifrån. Eftersom vi vet att den allra vanligaste olyckstypen är singelolyckor frågar man sig, varför är det inte den olyckstypen som studeras? Är det kanske så att ju långsammare vi kör, desto mer okoncentrerade förare får vi? Förare som i stället för att ha full koncentration på sin körning pratar i mobiltelefon, grejar med GPS:en eller sin musikanläggning?
Jämtlands Tidning Digital 1 mån
55 kr
Köp nu
24 timmar digitalt för 15 kr.
15 kr
Köp nu