Mattias Borrelid, pressansvarig på Telia säger att bolaget försöker hitta lösningar för kunder som har dålig täckning i västra Kall.
Mattias Borrelid, pressansvarig på Telia säger att bolaget försöker hitta lösningar för kunder som har dålig täckning i västra Kall.

Telia svarar på kritiken

KALL (JT) Telia säger att de anstränger sig för att hitta lösningar så att telefonerna utanför Kall ska fungera. Bolaget menar också att koppartråden som togs bort 2018 var redan då för gammal och att tekniken behövde moderniseras.

Publicerad

– Vad jag kan se så har vi bra täckning i Kall men det finns en ökad känslighet för svagare täckning i området utanför, säger Mattias Borrelid, pressansvarig på Telia.

Om kunderna inte har fungerande telefon så uppmanar han dem att i första hand kontakta Telia om det är Telia som är leverantör.

– Det vi gör då är att försöka hitta lösningar, har vi inte egna lösningar så tar vi hjälp av andra samlade lösningar som finns på marknaden. I vissa områden behövs det till exempel satellittelefoner eller att vi sätter upp riktade antenner, säger Mattias Borrelid.

Om telefonerna inte fungerar har permanentboende alltid möjligheten att vända sig till PTS Post- och Telestyrelsen.

– Alla permanentboende i Sverige har en lagstadgad rätt till uppkoppling. Om leverantören inte kan hitta lösningar så är det till PTS man vänder sig, säger Mattias Borrelid.

På frågan om Telia gör uppföljningar med kunder, när kopparnätet och den fasta telefonin tas bort, svarar Mattias Borrelid så här: – Jag kan inte svara på om vi gjort uppföljningar i västra Kall, om vi följt upp hur det gått för våra kunder. Vi förstår att det finns behov av bättre täckning och vi får helt enkelt ta med oss det.

Kritiken gäller också att man tar bort en fungerande teknik och ersätter med en teknik som för flera fastighetsägare inte fungerar, skulle det då inte varit bättre att behålla den teknik som fungerar?

– Kopparnätet i området var över 80 år och det krävdes stora investeringar om det skulle vara kvar. Fast telefoni motsvarar inte heller dagens konsumentkrav, där kunderna kräver en bättre upplevelse. Telefonen används idag till fler saker än att ringa.

Flera abonnenter i Kall har dessutom fått betala mer för den nya telefonin än vad som utlovades när kopparnätet togs bort.lovade Telia att det skulle kosta 99 kronor men priset har höjts successivt.

– Vi ser kontinuerligt över våra tjänster. Idag kostar det 199 kr per månad för telefon. Den första oktober blir det 249 kronor men det är fortfarande 139 kronor billigare än vad månadskostnaden är för de som har kvar kopparnätet och fast telefoni, säger Mattias Borrelid.

Framöver kommer Telia dessutom att stänga sina 2G- och 3G-nät och frågan är om situationen då blir ännu sämre för de som idag har svårt att ringa på grund av dålig täckning.

– Det gör vi inte förrän 2025. Men det ska inte påverka eller göra situationen sämre. Det vi gör nu är att vi förstärker nätet så att det ska bli en bättre upplevelse för våra kunder, säger Mattias Borrelid.

Powered by Labrador CMS