Kjell Andersson har drivit många restauranger, nöjesställen och hotell i länet. Bild från bokens omslag.

Rörig men rörande bok om krogkungen Kjell Andersson

LÄNET (JT) Hög igenkänningsfaktor blir det för många i boken om den man som från 80-talet och framåt satte sin prägel på en stor del av länets restauranger och nöjesliv.

Publicerad

Vi har väl alla träffat på de där krogrävarna som kunnat berätta fantastiska historier om mer eller mindre kända personer som gästat deras etablissemang. Historier som det sedan är svårt att övertala dem om att skriva ned. Förklaringarna kan förstås vara flera till detta, men en viktig sådan är nog att det rör sig om personer som är utåtriktade “doers” som inte är lagda åt att sitta och skriva på kammaren.

På senare tid har detta förändrats och som jag kunde konstatera när jag recenserade Föreningen Gamla Östersunds senaste årsskrift kan det nog röra sig om en coronaeffekt. Så har nu Kjell Andersson samlat sig till en bok, eller åtminstone berättat om sitt liv för Christer B. Jarlås som skrivit ned berättelserna till en samlad bok med titeln “Krogkungen Kjell Andersson”.

Resultatet har blivit lite rörigt, men det är på många sätt passande eftersom boken handlar om en person som levde ett ganska rörigt liv. Då menar jag inte det i någon nedsättande bemärkelse, många kreativa personer har haft liv som inte precis helt logiskt gått från punkt A till punkt B.

Boken inleds med hur Kjell Andersson fick en hjärtinfarkt vid 42 års ålder, sedan går den bakåt och skildrar hur det kom sig att han hamnade i Östersund och sedan får man följa hans uppväxt och första steg i vuxenlivet som bland annat bilförsäljare. En del personer bestämmer sig redan i tonåren för vad de ska arbeta med, sedan följer de denna plan. Det står ganska snart klart att Kjell Andersson inte var en sådan person, utan en relationsinriktad ung man som hamnade i olika sammanhang och gjorde det bästa av situationen.

Det var i början av 80-talet som Kjell hade framgångar med Mitt Inn på Körfältet, som var både ett hotell, en restaurang och ett dansställe. Sedan fortsatte det med Hotell Gardenia (tidigare Hotell Standard) på Prästgatan och restaurang Garden vid Stortorget. Det rullade på och Kjell kom att inneha många av de kända ställena i Östersund som Wedemarks, Stadskällaren och Gamla Teatern. Han lanserade konceptet Broken Dreams i Åre och drev hotell i Vemdalsskalet, men letade sig även utanför landet till Florida och Gran Canaria.

Annons från tiden med Mitt Inn på 80-talet. Bild ur boken.

Fram tonar bilden av en spontan, sympatisk men även lite godtrogen person. Många av Kjells idéer blir verklighet och trots fullt med aktiviteter hinner han med att bedriva en lång kampanj för att hjälpa en invandrarfamilj som råkat illa ut. Han råkar själv illa ut ekonomiskt och inleder då en ny karriär, som musiker med artistnamnet Kjellvis.

En rad lokala kändisar passerar revy i boken och det är en ovanligt öppenhjärtig beskrivning som läsaren får ta del av. Det märks att Kjell Andersson inte anpassat sig till risken att träffa på de omskrivna personerna som framstår i minst smickrande dager i något konferensrum eller på en middagsbjudning efter att boken släppts.

En intressant skildring i någorlunda närtid är turerna kring ångbåten Thomée och Verkö slott i början av 2010-talet. Här som på många andra ställen i boken bjuds läsaren på en inblick i spelet bakom kulisserna, hur olika idéer gick från idé till handling och koncept som levde vidare eller misslyckade. Men även många skildringar av Kjell Anderssons familje- och sällskapsliv, däribland olika häpnadsväckande practical jokes.

Förutom vanliga fotografier är boken illustrerad med pressklipp och handlingar. Här och var dyker även Kjells låttexter upp och mot slutet har personer i bekantskapskretsen fått formulera sina minnen av honom. En extra runda med korrekturläsning hade inte skadat, för att komma till rätta med en del mindre stavfel. Men det är en bok som är levande skriven och har en hög igenkänningsfaktor för snart sagt alla i länet.

Lill-Babs uppträdde flera gånger på Gamla Teatern, här på Kjell Anderssons 60-årskalas år 2007. Bild ur boken.
Powered by Labrador CMS