- Det behövs dikas, förstärkas och pågrusas för att kunna behålla bärighetsklassningen på vägen mellan Persåsen och Börtnan. Dessvärre har vi inga medel till detta i år, konstaterar Evert Boeye, projektledare på Trafikverkets driftområde Svenstavik.
- Det behövs dikas, förstärkas och pågrusas för att kunna behålla bärighetsklassningen på vägen mellan Persåsen och Börtnan. Dessvärre har vi inga medel till detta i år, konstaterar Evert Boeye, projektledare på Trafikverkets driftområde Svenstavik.

Vägarna sämre än någonsin - inga pengar finns för reparation och underhåll

Grusvägarna i Berg är sämre än på länge. På flera sträckor har nu bärighetsklassningen sänkts på grund av tjällossningen.

Publicerad

- Vi har pågående tjällossning på kända problemvägar. Dödrevägen 547 mellan Gillhov och Grönviken en återkommande problemsträcka, med sänkt bärighet från BK1 till BK2. Likadant på Salsåvägen och vägen till Rogsta, berättar Evert Boeye projektledare på Trafikverkets driftområde Svenstavik.

Är det fler vägar med begränsad viktklass?

- Vägen mellan Persåsen och Börtnan har vi sänkt till max totalvikt på 12 ton. Detta för att spara på vägen så den inte körs sönder. Det är andra året i rad som detta sker, berättar Evert.

Vilka åtgärder behövs för att just den vägen ska hålla?

- Det behövs dikas, förstärkas och pågrusas för att kunna behålla bärighetsklassen, konstaterar han.

När kommer det arbetet att ske? 

- Vi har inga medel i år. Om det körs sönder är det klippt.

Hur löser man timmertransporterna på vägarna med sänkt bärighet?

- Vi för dialog med skogsbolagen. Där vi ser att det pågår avverkning tar vi kontakt med respektive skogsbolag och förklarar att vi är bekymrade över vägens skick, berättar Evert.

Men hur löser det sig, timret måste ju fram till sågverken?

- Vi kan ge dispens för att kunna köra nattetid om det är minusgrader. Det gäller att köra försiktigt och inte brassa på med de stora lassen.

Åker ni runt och inspekterar?

- Det är våra anlitade entreprenörer, som sköter underhållet, som inspekterar och vi själva åker ut och kollar läget under denna period, säger Evert Boeye projektledare på Trafikverkets driftområde Svenstavik.

I Jämtlands län är 200 mil grusväg av de totalt 600 milen allmänna vägar.

Powered by Labrador CMS