– Den är lite udda med tanke på hur länge sedan jag renoverade min Harley Davidson modell F med sidovagn från 1917, berättar Kurt Berglund från Skalänget.
– Den är lite udda med tanke på hur länge sedan jag renoverade min Harley Davidson modell F med sidovagn från 1917, berättar Kurt Berglund från Skalänget.

Entusiaster på Veteran-MC-träff i Åsarna

ÅSARNA (JT) Ett trettiotal äldre motorcyklar och dess förare möttes i Åsarna i lördags på Jemtlands gammcykelträff. Ett årligen igenkommande arrangemang.

Publicerad

Gunnel Hellström kom körandes från Sveg på sin, i sammanhanget lite nyare HD Sportster från 1994.

– Varje lördag far vi en rejäl tur på våra bågar jag och min man, säger Gunnel.

Gunnel har kört MC sedan mitten av 80-talet.

– Fram till slutet av 80-talet körde jag amerikanska bilar, men sedan halkade jag in på HD, berättar Björn Westling, som kör en ombyggd Super Glide från -77.

Gunnel har haft sin HD i tre år.

– Det var mina MC-tokiga bröder som drog in mig i detta. Vi tre kallades Hellströms MC, berättar hon och ler. Deras dagstur sträcker sig vidare runt Storsjön och sedan hem till Sveg och drygt 38 mil.

Det är Club MC-veteranerna Sverige, med 2500 medlemmar runt om i landet, som bjudit in till träff vid gamla Konsum i Åsarna.

Magnus Johansson, som bor uppe på den före detta affären, har rullat ut sin BSA från 1959.

– Det är en klassisk engelsk båge, BSA Gold Star 650 A-10 från 1959, berättar Magnus Johansson från Åsarna.
– Det är en klassisk engelsk båge, BSA Gold Star 650 A-10 från 1959, berättar Magnus Johansson från Åsarna.

– Det är en klassisk engelsk båge, BSA Gold Star 650 A-10, berättar Magnus.

Den är guldfärgad och riktigt fin. Hur mycket tid har du lagt ner på denna?

– Inte speciellt mycket, jag köpte den på annons i Sundsvall för några år sedan. Den gick inte då, så jag fick ett kalaspris och det gick fint att få den fixad. Jag kör den nu och då, säger han och lyser i kapp med solen.

En man som kunde kört Magnus båge då den var nytillverkad är Elnar Gladh från Frösön.

– Jag började köra MC när jag fyllt 40 och nu blir jag 80 i slutet av november, säger Elnar och ler gott.

Han är iförd militärkläder och kör försvarets Husqvarna 258 med automatlåda.

– Jag började köra MC när jag fyllt 40 och nu blir jag 80 i slutet av november, säger Elnar och ler gott.
– Jag började köra MC när jag fyllt 40 och nu blir jag 80 i slutet av november, säger Elnar och ler gott.

– Jag gick med i hemvärnet 2000 och gick en kurs för att bli MC-ordonnans. Jag har alltid varit intresserad av motorcyklar men familj och barn kom emellan men nu kör jag ofta och gärna, säger Elnar och fortsätter. Jag har en BMW R100GS PD från 1994. En riktig pärla.

Det är inte att ta miste på att han älskar motorcyklar. Han visar en fiffig lösning med bakhjulsbroms, där kopplingshandtaget sitter.

På vintern monteras stödskidor som man sätter fötterna på, då är det toppen med bakbromsen vid handtaget, konstaterar han. Om Elnar är äldsta föraren på träffen så kör Kurt Berglund från Skalänget, mellan Åsarna och Klövsjö den helt klart äldsta motorcykeln.

Den är lite udda med tanke på hur länge sedan jag renoverade min Harley Davidson, modell 17-F med sidovagn från 1917. Jag köpte grunden 1985, den var sönderplockad sedan slutet av 20-talet, men en man hade tagit reda på det som fanns. Jag betalade med en moped, en fin och nästan ny Suzuki, och familjen i Klövsjö och speciellt sönerna blev jätteglada, berättar Kurt.

Kurts HD köptes ny av Åsarna gästgiveris ägare just 1917. Den registrerades i mitten av juni 1917, mitt under brinnande kriget, på Tullkammaren i Östersund. Runt 1921 såldes den till Klövsjö och nu finns den mitt emellan, i Skalänget.

Varför håller du på och samlar?

– Jag vet inte, det dyker upp intressanta fordon hela tiden. Jag ställde i ordning min första lättviktare när jag var 14 år. Den hittade jag på brandgropen i Åsarna. I dag är det nästan tio motorcyklar i samlingen.

Hur lång tid tog det att få till din HD från 1917?

Ungefär åtta år. 1993 kunde jag köra den för första gången i skick som ny. Efter 1500 mil med den har jag slutat hålla koll på hur långt jag kört. Jag kommer gärna med till träffar då det arrangeras, det är kul att folk uppskattar min klenod, säger Kurt Berglund från Skalänget.

Efter någon timme i Åsarna drog följet vidare till Jan Kårviks verkstad i Svenstavik för ännu mera umgänge runt bågar, bilar och andra maskiner, denna strålande lördagseftermiddag i slutet av augusti.

Efter någon timme i Åsarna drog följet vidare till Jan Kårviks verkstad i Svenstavik. I täten kör Jan på en polismålad HD Servi-car GE från 1966.
Efter någon timme i Åsarna drog följet vidare till Jan Kårviks verkstad i Svenstavik. I täten kör Jan på en polismålad HD Servi-car GE från 1966.

Powered by Labrador CMS