– Felet orsakades av Svenska kraftnät men enligt ellagen utgår ingen ersättning. Men det är klart att vi vill att Svenska Kraftnät ska ta kostnaden för det som uppstått, slår Jörgen Mattsson fast, VD för Bergs Tingslags Elektriska AB. Foto: Anton Eriksson
– Felet orsakades av Svenska kraftnät men enligt ellagen utgår ingen ersättning. Men det är klart att vi vill att Svenska Kraftnät ska ta kostnaden för det som uppstått, slår Jörgen Mattsson fast, VD för Bergs Tingslags Elektriska AB. Foto: Anton Eriksson

Stora problem efter lördagens strömavbrott i länet

BERG/HÄRJEDALEN (JT) Flera hundra elkunder i Bergs kommun har fortfarande problem med elleveranserna. Detta då deras elmätare, av en äldre modell, gått sönder när strömmen kom åter efter lördagens strömavbrott i stora delar av Bergs kommun och Härjedalen.

Publicerad Senast uppdaterad

Vi har haft två stormar som påverkade oss ganska mycket. För ett år sedan hade vi ett långvarigt elavbrott under 24 timmar, men då fick vi reservmatning från JKAB och Härjeåns kraft. Men annars är detta det värsta som drabbat BTEA:s kunder i modern tid, säger Jörgen Mattsson VD för Bergs Tingslags Elektriska AB, BTEA.

Vad ska era elkunder göra som fortfarande har problem med elen?

Det viktigaste nu är att kunderna anmäler om deras mätare är ur funktion och därmed att elleveransen saknas eller är begränsad. Det är olika hur det ser ut, en del kunder kan ha en eller två faser kvar. Det är ju varmt ute så ingen behöver frysa men det stora problemet för hushållen är kyl och frys, menar Jörgen.

Har ni klarat er med er egen personal?

Vi har lånat personal både från Jämtkraft och Härjeåns kraft samt att även vanliga installationselektriker har kommit in och hjälpt oss i detta akuta läge som uppstått.

Är det ett nödläge?

Det finns viktiga funktioner i vårat samhälle som måste ha el inom vården och liknande. Det är klart att det är alvarligt när liknande inträffar, anser han.

Hur länge har er personal arbetat under helgen?

Våra tekniker har arbetat ända sedan strömavbrottet inträffade lördag morgon vid 6.30-tiden, säger Jörgen Mattsson VD på BTEA.

Det var när ett fel uppstod i Svenska Kraftnäts överliggande nät som ett allvarligt följdfel orsakades. En så kallad spänningsspik tog sig vidare genom alla led i nätet och ut till de elkunder som bor i BTEA:s område. Strömavbrottet drabbade större delen av BTEA:s område, delar av Härjeåns Krafts kunder, ett antal av Jämtkrafts kunder och även EON:s kunder i Strömsund miste strömmen under lördags morgonen. Exakt vad som orsakade spänningstoppen vet man inte i nuläget.

– När Svenska Kraftnät släppte på strömmen uppstod en rejäl spänningsspik och den har slagit ut många hundra elmätare och i värsta fall är det över tusen som gått sönder, förklarar Jörgen och fortsätter. Det vi vet är att det uppstod en spänningstopp i Rätans kraftstation där 400 kilovolts matningen transformeras ner till 220 kilovolt. Strömmen distribueras vidare till EON som sedan transformerar ner till 52 kilovolt när BTEA tar vid. Spänningsspiken har vandrat vidare i alla led, förklarar Jörgen.

Vems är felet att detta inträffat?

– Det är Svenska Kraftnät som orsakat spänningstoppen men exakt hur det gått till får utredningen visa. Följden för elkunderna är att normala 230 volt blev 318 volt under några millisekunder, men det räcker för att slå ut de äldre elmätarna, berättar han.

Klarar de nya elmätare av en liknande spänningsspik?

– De klarar en sådan spik. Men däremot kan utrustning hos kunder ha gått sönder, säger han.

Hade det inte varit bättre att byta ut alla gamla mätare i en snabbare takt?

– Vi har sedan tidigare bytt 4700 mätare i vårat nät av 8200 elkunder. Exakt hur många som gått sönder vet vi inte i nuläget. Under helgen har vi bytt 655 elmätare och arbetet med att byta fortsätter de närmaste dagarna tills vi är klar. Det är stora avstånd i vårt område men vi har varit effektiva och arbetat linje för linje.

Vem kommer att stå för kostnaderna?

Felet orsakades av Svenska Kraftnät men enligt ellagen utgår ingen ersättning. Men det är klart att vi vill att Svenska Kraftnät ska ta kostnaden för det som uppstått. Det som drabbar våra kunder kommer bli en fråga för respektive kunds försäkringsbolag, slår Jörgen fast.

Har ni fått många samtal om det inträffade?

Största problemet under lördagen var den enorm telefonkön som uppstod trots att vi hade tio som svarade. Det är ett stort mörkertal då vi har många fritidshus i vårat område. Våra äldre mätare, som gått sönder, kan inte kommunicera så det svårt att veta exakt.

JT talar med Jörgen Mattsson, tidigt under måndagsmorgonen, på hans väg till BTEA:s lokaler i Åsarna och när han kommer fram utbrister han spontant.

– Oj, vad bra att vi har fått så många säkringar levererade.

Vad ska du göra nu närmast?

Räkna utbytta mätare och summera läget för att gå vidare med att byta ut alla vi kan så snart det är möjligt. Alla mätare måste registreras ut och de nya registreras in. Det är massor av administration i detta, berättar han.

Du har själv semester nu.

Vi är många här på jobbet idag som egentligen har semester. Men vi måste få ordning på all oreda som spänningsspiken orsakat, berättar Jörgen Mattsson VD för Bergs Tingslags Elektriska AB.

Powered by Labrador CMS