Anders Nesterud, Oviken: – Ja, jag reser mycket i jobbet och bor på landsbygden. Det är långt att åka vart man än ska. – Inte på rak arm så. Man försöker väl på bilskatten men det är ju bara lite, typ 300 kronor om året. Det är skit detsamma.
Höga bränslepriserna slår hårt mot glesbygden – vad tycker landsortsbilisterna ska göras?
MYRVIKEN(JT) Vi ställde dessa frågor till fem personer som vi träffade på vid bensinmacken i Myrviken.1. Påverkar den kraftiga höjningen av bränslepriserna dig personligen? 2. Har du någon idé hur vi i glesbygd med dålig kollektivtrafik ska kunna kompenseras för dyrare kostnader?
Lars Durling, Vaxholm:
– Man tänker mer på att minska ner på småkörandet. Det kommer inte att påverka våra turer upp till lägenheten i Åre. Jag kör fortfarande diesel och kan inte tänka mig en elbil för att köra 70 mil med och behöva stå i kö i Sundsvall på en laddstation. Jag kan tänka mig att ha en elbil som andrabil hemma. Jag tycker det är hemskt att priserna blivit så höga, att vi i Sverige höjer för att vi ska blanda i massa olika saker som kostar extra. Vi tror att vi ska kunna påverka världens miljöproblem med att blanda ut vår diesel, med våra 10 miljoner invånare. Löjligt.
– Har man långt till jobbet och inga val så varför inte rabatt på dieslar eller avdrag. I Stockholm kan vi ju resa hur långt som helst för 38 kronor. Så en viss avdragsrätt, mer än det som redan finns. Generellt behöver vi inte höja bensinskatterna när vi vet att priserna är så höga ändå.
Digitalt 24 timmar
15 kr
Köp nu