Bagdad Bob i public service

Foto: Jämtlands Tidningar
Jag ska ägna denna ledare åt att bemöta Olof Ekerlid, kanalchef på P4 Jämtlands debattinlägg. Medieföretag och journalister granskar och ifrågasätter det mesta i vårt samhälle. Men, själva vill man aldrig bli ifrågasatta och granskade. För då reagerar man som Olof Ekerlid!

Svårigheten för P4 Jämtlands chef att svara på en rak fråga

Jag är stolt över den lokaljournalistik som med små medel bedrivs av Jämtlands Tidning. Vi har sedan starten för fem år sedan stadigt ökat antalet prenumeranter. Den stora anledningen är att vi satsat på att ha journalister på plats ute i länet.

Vi har sedan över tre år en lokalredaktör i Strömsund. En satsning som vi bekostat själva. I år fick vi 320 000 kr i särskilt stöd för att bedriva lokal journalistik i Strömsund.

Välkomna pengar som ska användas till att ytterligare förbättra vår bevakning. En av våra konkurrenter fick mer än dubbla summan i år för att etablera en lokalredaktion i Strömsund.

Vi har i dagarna anställt en lokalredaktör i Åre, en satsning vi inte får en krona i bidrag till.

Tidningen har gått back sedan starten och anledningen är att vi satsat på den lokala journalistiken.

Vi har också gått upp från utgivning en dag i veckan till två. Vi planerar inom en nära framtid att gå upp till tre dagar.

Det är bara att gratulera våra avsevärt större konkurrenter som fått stöd på totalt 3,5 miljoner för att anställa lokalredaktörer i de kommuner vi redan bevakar på plats.

Vinnarna är länets innevånare som plötsligt får landets kanske bästa lokaljournalistik.

Jag har ägnat de senaste fem åren åt att från grunden bygga upp ett fungerande tidningsföretag där den bärande idén är just lokaljournalistik.

Länstidningen startade 1924, Östersunds-Posten 1877 och P4:s föregångare Lokalradion 1977, Jämtlands Tidning 2015.

Det innebär att cheferna på de företagen kan lägga all sin tid på att förbättra produkten och göra bättre journalistik. Inte på att också bygga upp en fungerande struktur.

ÖP och LT tog ett aktivt val och lade ned sina lokalredaktioner för 15 år sedan. I samma veva som dåvarande Radio Jämtland la ned sin enda lokalredaktion, i Sveg!

Idag finns det inga tekniska begränsningar i att hålla en lokalredaktör var som helst i länet. Den möjligheten finns också för P4 Jämtland.

När det gäller den satsning som länets största rent skattefinansierade redaktion gör i länet är min uppfattning samma som i min ledare i januari.

När det gäller P4 Jämtlands planerade pop-up redaktion i Strömsund undrar jag faktiskt hur man tänker?

Om jag fortfarande bodde i Strömsund skulle jag bli förbannad över att det medieföretag i länet som har flest anställda journalister inte tycker att min ort och det som händer där är värt mer än en tre månaders tillfällig redaktion.

Dessutom ni i Sveg, Hammarstrand, Järpen, Svenstavik, Bräcke och Krokom är alltså inte ens värda en pop-up redaktion?

Tycker att ni som läser detta ska skriva till P4 Jämtland och be dom poppa upp det hela någonstans.

Olof Ekerlid skriver målande hur radions reportrar minsann varit ute och bevakat i länet!

Visst, likt turister i verkligheten gör man nerslag här och där.

I tidigare ledare har jag sagt att jag med konkurrenternas resurser skulle kunna göra bättre och mer lokaljournalistik, det står jag fast vid.

Det roliga blir när Olof Ekerlid inte kan svara på tre raka frågor från mig på mejl.

Kan du svara på några frågor, vad är budgeten för P4 Jämtland i år, hur många anställda är ni och hur mycket extra får ni för att ha en Strömsundsredaktion i några månader?

Här är svar på dina frågor:

Lokalt har vi en budget som täcker kostnaderna för omkring 20 heltidsanställda och den teknik som behövs för att kunna sända radio tio timmar om dagen fem dagar i veckan samt nyhetssändningar på helgerna. 

Mer detaljerad än så kan jag inte vara eftersom en del av kostnaderna fördelas på andra områden inom Sveriges Radio.

När jag envisas med att han rimligen som kanalchef måste ha ett budgetansvar och veta hur mycket pengar P4 Jämtland använder årligen blir svaret detta.

Jag har gett en ungefärlig bild av hur vår budget ser ut, som du förstår är personalkostnader den största delen. Extra tillskott för redaktionen i Strömsund motsvarar kostnad för en vikarie i tre månader. I övrigt är det så att Sveriges Radio redovisar sin ekonomi i årsredovisningen som jag skickade till dig, vi särredovisar inte kostnader gällande varken enskilda produktioner, redaktioner (inkl P4 Jämtland) eller övriga delar av företaget.

Med andra ord, Olof Ekerlid har koll på vad JT får i presstöd men inte en aning om vilken budget hans egen station som finansieras via våra skattsedlar har.

Till och med Bagdad Bob kunde bättre.

LT, ÖP och JT:s prenumeranter kan säga upp sina prenumerationer om de inte är nöjda med produkten.

P4 Jämtland tvingas vi alla betala, oavsett vad vi tycker om utbudet!

Sveriges Radio får in ca 3 miljarder för att sköta sina sändningar varje år. Pengar som vi betalar via skattsedeln.

Jag lyssnar hela tiden på P4 Jämtland, det ingår i mina arbetsuppgifter. I sommar har skämskudden varit flitigt använd.

Det har varit nyhetssändningar som aldrig kommit igång. Som varit obegripliga. Oändliga intervjuer i direktsändning där man lidit med den intervjuade.

Och där informationen som tillförts lyssnaren varit noll.

Nej, jag tycker inte att P4 Jämtland driver en bra lokaljournalistik utifrån de resurser man har.

Det är naturligtvis en ledningsfråga.

Jag tycker dessutom att det är skandal när en chef för en public service kanal ljuger en journalistkollega rakt upp i ansiktet.

Vilken trovärdighet har man då som journalist och chef på public service?

Under tiden kan ni JT:s prenumeranter läsa detta nummer och sedan fundera över hur det kan komma sig att länets minsta medieaktör kan göra så här bra lokaljournalistik.

Jämför gärna med de andra!

Och Olof, ja om jag hade de ekonomiska resurser som du påstår dig inte ha kunskap om men som jag genom att räkna baklänges uppskattar till kring 35 miljoner.

Då skulle jag göra betydligt bättre lokaljournalistik än vad P4 Jämtland gör!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email
Dela på print
  • Annonser