Trots släktskap med framgångssagan Larven blev Lenko 460 en flopp.
Trots släktskap med framgångssagan Larven blev Lenko 460 en flopp.

Lenko 460 - början till slutet för snöskotertillverkning i Östersund

Den var tänkt att ta till vara det bästa hos Larven, den innovativa snöskotern från Lenko i Östersund. Men den nya modellen Lenko 460 blev en flopp.

Publicerad

Det konstaterar Håkan Nilsson i Ås. Han är inte bara ”Larvenentusiast”, utan har till och med två exemplar av Lenko 460, den utvecklade modellen som avvecklade hela snöskotertillverkningen.

Under mer än tjugo år hade snöskotertillverkaren Lenko i Östersund haft framgångar med sin modell Larven. Trots, eller rättare sagt tack vare ett udda koncept, snöskotern saknade styrskidor hade mittmonterad motor och ledat chassi, var Larven terrängens besegrare. ”Följ mig så ska du se att du kör fast” var en av alla reklamslogans för Larven.

Kort sagt, de som verkligen ville vara säkra på att komma fram valde Larven och satte skidor på de egna fötterna. Men även det bästa koncept åldras till slut. Kunderna föredrog allt mer snöskotrar av konventionell konstruktion och här såg Lenko en möjlighet att skapa en ny produkt.

Den nya snöskotern skulle behålla Larvens goda egenskaper. Men den skulle ha egna styrskidor. Och så skulle den vara större. Succén tycktes given, men…

”Lenko 460 håller inte måttet!” När facktidningarna vintern 1990 testade ”den utvecklade Larven” sågades den rakt av. Stötig fjädring, avsaknad av backväxel samt motorns egenskaper var några av de saker som blev riktiga sänken. Fast körställningen och sittkomforten framhölls liksom skoterns smidighet. Och så klart den oöverträffade förmågan att ta sig fram i djup lös snö – om nu inte motorn blev överhettad förstås. För det kunde den bli.

-Och det hade drabbat även det här exemplaret, säger Håkan Nilsson sedan han rastat sin välhållna Lenko 460 i snödrevet på vidderna i Ås.

-Fast man knappast kan skylla motorhaveriet på den tidigare ägaren. För det var en äldre man som vann snöskotern på lotteri. Och han gjorde inte många åkturer. När jag köpte skotern hade den gått mindre än 30 mil. Så det räddade nog det här exemplaret till eftervärlden, skrattar Håkan som trots kritiker sågningen tycker att Lenko 460 är en snöskoter med hyfsade egenskaper – och med lite udda finesser som dubbla bränsletankar, tvådelat chassi och ledade fotsteg som gör att man kan hjälpa till att styra med fötterna.

-Så hade inte Lenko släppt en produkt som nog inte var helt utprovad, borde den egentligen smart konstruerade modell 460 blivit en bra ersättare för Larven. Men nu gick det som det gick. Omkring 15 exemplar lämnade fabriken i Odenskog och Lenkos snöskotertillverkning fick en knäck den aldrig hämtade sig från, konstaterar Håkan.

Lenkos snöskotrar på en minut

Egentligen var det aldrig tänkt att det skulle bli någon snöskoterproduktion. Avsikten var bara att Lennart Nilson, innovatör och företagare i Östersund, skulle kunna transportera sig och familjen till stugan i Årefjällen på ett mindre svettframkallande sätt. En hel del experimenterande gav som resultat att Lennart i början av 1960-talet kunde ”snösätta” en egen konstruktion, ett nätt snöfordon med en vikt på knappt 70 kilo som skulle köras med skidor på fötterna. För viktfördelningens och även för avgasernas skull placerades motorn nästan mitt i maskinen.

Den första motorn, en motorsågsmotor på runt 75 kubik, visade sig dock vara mindre lämpad för uppdraget. Innan den orkade dra ordentligt var varven väldigt höga. Men trots det blev man förbluffad över hur bra den lilla skotern tog sig fram i lössnö och det var då tankarna kom på en serieproduktion. Så lagom till vintersäsongen 1965 startade tillverkningen vid Lennarts företag Lenko i Östersund. Snöskotern fick ganska snart namnet Larven bland annat efter sin otroliga förmåga att slingra sig fram i besvärlig terräng. Modellen ansågs dock som smått säregen. Men det var inget som hindrade succén. För en sån blev Larven. Och det tack vare att den gick att köra i vilken terräng som helst och därför valdes av dem som verkligen ville vara säkra på att ta sig fram oavsett förhållanden. Framgångarna ledde till att Lenko på tämligen kort tid blev en av landets främsta snöskotertillverkare.

När produktionen av Larven skulle avslutas efter mer ån 20 år och tusentals tillverkade exemplar var avsikten att förnya produktutbudet med Lenko 460. En tillverkningsserie på inledningsvis 250 exemplar planerades. Men efter det minst sagt ljumma mottagandet avslutades produktionen. Därmed var all snöskoterproduktion hos Lenko över. Företaget fortsatte dock sin fordonstillverkning med den uppskattade lilla skogsmaskinen ”Skogis” samt att man blev världens främsta producent av snökanoner.

Tekniska data Lenko 460

Motor: Lenko encylindrig fläktkyld tvåtaktsmotor.

Cyl. volym: 195 cc.

Effekt: 18 hk.

Elsystem: 12 volt

Start: Manuell magnapull

Bromssystem: Skivbromsad transmission

Framvagn: IFU/Bladfjäder

Boggi: Glidboggi med slides

Mattlängd: 370 cm.

Mattbredd: 46 cm.

Längd: 260 cm.

Vikt: 170 kg.

Tankrymd: 32 liter

Toppfart: 70-75 km/tim på pistat underlag.

Övrigt: Handtagsvärmare, främre bagageutrymme, fotmanövrerad styrfunktion, halogenbelysning m.m.

Pris 1990: 41 800 kronor

Powered by Labrador CMS