Jonna Hylén driver tillsammans med Martin Johansson teatergruppen Undantaget (arkivbild).
Jonna Hylén driver tillsammans med Martin Johansson teatergruppen Undantaget (arkivbild).

Nytolkning av Elvira Madigan en av sommarens kulturaktiviteter som får stöd

LÄNET (JT) Nu har en omgång kulturarbetare som drabbats ekonomiskt av pandemin fått stöd av Kulturrådet. JT har talat med två av dem, Anders Suneson på Härke Konstcentrum och Jonna Hylén på teaterföreningen Undantaget.

Publicerad

Totalt har 4 936 000 kronor gått till aktörer i länet när nu Kulturrådet stöder kulturarbetare i hela landet. JT talade med Anders Suneson, ordförande i Härke Konstcentrum som fått 102 600 kronor.

-Det är ju ett sätt för oss att överleva. Härke har sina intäkter från försäljningsprovision på utställningar, svarar Anders och tillägger att Härke haft öppet under coronan med restriktioner, men den andra utställningsarenan Ahlbergshallen har haft stängt.

-Så vi har ju tappat mycket intäkter och vi har inte kunnat ha några kurser, så det är en viss kompensation för bortfall, säger Anders Suneson om stödet från Kulturrådet. Vad kommer ni att göra för stödet? -Ja, vi kommer att fortsätta. När man sökte det där stödet så fick man tala om ungefär hur mycket man har förlorat på coronan. Så förhoppningsvis kommer väl vår verksamhet att sätta igång nu när/om det blir normala tider. Så vi har inte sökt pengarna för att göra någonting speciellt, annat än att bedriva vår verksamhet.

Anders Suneson är ordförande i Härke Konstcentrum (arkivbild)
Anders Suneson är ordförande i Härke Konstcentrum (arkivbild)

-De går till att överleva kan man säga då?

De flesta pengarna som kommer in i Härke, de kommer ju ut igen antingen i form av utställningsersättningar till konstnärer eller kostnader kring utställningar som vaktning, annonsering, affischering och allting sådant. Den utåtriktade verksamheten är ju utställningsverksamheten och den kostar ju hela tiden oss. Sedan är det ju så att med försäljningsprovisionen tillsammans med årsbidraget från Östersunds kommun, samt att vi har ett arrangörsbidrag från Kulturrådet det här året, så går det här runt, svarar Anders som även har förhoppningar om att läget kommer att lätta och att Ahlbergshallen kan öppna med de nya restriktionerna som införs 1 juni med tillåtna folksamlingar om 50 personer istället för de tidigare åtta.

-Det är Östersunds kommun som bestämmer över lokaler så. Jag hoppas att vi kan öppna igen, för det kommer en intressant utbytesutställning med Kollektiva Konstnärsverkstan i Härnösand. Det vore väldigt kul om den blev av, men det vet man ju inte, avslutar Anders.

En annan aktör i länet som fått del av Kulturrådets stöd är teaterföreningen Undantaget, som drivs av Jonna Hylén och Martin Johansson. Stödet uppgår till 67 500 kronor och Undantaget är nu aktuella med en föreställning om den berömda cirkusartisten Elvira Madigan vars levnadsöde har blivit föremål för en nytolkning av författaren Malin Nord. Den kommer att ha premiär 2 juli i Östersunds Teaterförenings lokal vid Österängsskolan. Där finns plats för över 100 personer, men nu kommer en publik om maximalt 30 personer släppas in för att hålla avstånden.

Vad ska ni använda pengarna till?

-Det är till sommarteaterproduktionen och stödet är till för att smittsäkra evenemang som är planerade. Det omnämns på flera ställen som krisstöd, men det är lite skillnad på det här stödet och de tidigare krisstöden från Kulturrådet, för att det här också var avsett för kommande evenemang och för att säkra upp för att de ska kunna genomföras under smittsäkra förhållanden. Så vi har sökt till den här sommarteaterproduktionen och dels är det för minskade biljettintäkter till följd av att vi måste begränsa publiken, svarar Jonna Hylén och beskriver den aktuella pjäsen som sätts upp i sommar, “Elvira - En fantasi om Elvira Madigans verkliga öde”:

-Det är en nyskriven pjäs av en jämtländsk författare som heter Malin Nord. Det är sommarens stora satsning från vårt håll, ett arbete som egentligen har pågått sedan tre år tillbaka då vi inledde samarbetet med Malin Nord. Gav henne i uppdrag att skriva manuset till pjäsen. Idén var att göra en nytolkning på berättelsen om Elvira Madigan och Sixten Sparre, med ett annat perspektiv än det som har lyfts fram genom historien.

Vilket perspektiv då?

-Elvira Madigan var ju en världsberömd lindansös under slutet av 1800-talet. Tidningarna skrev om henne och hon var en dåtida kändis. Hon uppträdde genom en cirkus som hette Cirkus Madigan, som drevs av hennes mamma och styvfar. Historien som har återberättats är att hon rymde från den här cirkusen tillsammans med en beundrare som hette Sixten Sparre, som var officer och ganska högt uppsatt på den tiden. De rymde till Danmark och sköt sig själva, men troligtvis var det väl Sixten som sköt båda. Den har återberättats som att det var ett självmord i kärlekens tecken och har återgetts i både skillingtryck på 1800-talet och i Bo Widerbergs ganska kända filmtolkning. Den har skildrats i det här patriarkala ljuset där en kärlekshistoria var omöjlig och därför så dog de i varandras armar, för att de inte kunde få leva ut sin kärlek. Men Malin Nord har i det här arbetet tittat djupare i forskning kring den verkliga händelsen och den tolkning som hon gör, den är ju givetvis dels fiktion men det är också mycket som är hämtat från faktabaserad dokumentation. Sixten Sparre var faktiskt en djupt skuldsatt man, som också hade ganska stora psykiska problem, troligtvis. Han lämnade en fru och två barn bakom sig när han rymde tillsammans med Elvira. Sedan är det mycket också som antyder att Elvira hade en mycket nära relation med en kollega i manegen som hette Gisela. I vår föreställning om Elvira Madigan så får Elviras och Giselas relation en mycket högre position och berättelsen blir snarare ett triangeldrama mellan dessa tre människor.

Vad är skillnaden, om ni inte hade fått det här stödet, hade ni kunnat genomföra pjäsen?

-Det är extremt viktigt för att ekonomin ska kunna hålla, med de här minskade biljettintäkterna som blir. Sedan kan vi genomföra ytterligare åtgärder. Stärka upp för att smittsäkra med ytterligare en publikvärd för att kunna hålla struktur vid in- och utsläpp. Hyra in fler utemöbler för att öka incitamenten för att kunna hålla sig från varandra även i pausen, och sådana saker. Men även säkra upp det interna arbetet, för att även en ensemble är ju sårbar. Det handlar ju inte bara om publika åtgärder, utan även det interna säkerhetsarbetet under repetitons- och spelperiod. Som att återkommande ta snabbtester på ensemblen.

Beviljade medel i kronor

Storsjöyran, 1 722 000
Bygdekulturens Vänner, 844 000
PA i Östersund, 484 000
Östersundsrevyn, 575 400
Marieby hembygdsförening, 329 000
Nordcirkus, 294 000
Quality Event of Sweden, 195 000
Kingen, 160 400
Härke Konstcentrum. 102 600
Undantaget, 67 500
Rissnaortens hembygdsförening, 65 000
Östersunds Kollektiva Grafikverkstad, 36 000
Lyricon Music Production, 30 900
Sabina Wärme (Stockholm), 30 800
Summa: 4 936 600

Powered by Labrador CMS