LEDARE

Agria behandlar kunderna djuriskt uselt
Jag blir förvånad över vilken usel kundhantering Sveriges största försäkringsbolag i djurförsäkringar har. Kanske man hellre ska lägga pengarna på att förbättra det än på dyr TV-reklam med B-kändisar?
Den här ledaren ska handla om något vi ofta råkar ut för. Behandlingen vi som kund råkar ut för när vi ska kontakta det stora företaget vi är kund hos.
I detta fall Agria, landets största försäkringsbolag när det gäller djurförsäkringar!
Ett bolag helägt av Länsförsäkringar!
I hushållet fanns till för tre månader sedan världens snällaste katt, Puff.
En kväll kom den inte in och morgonen efter hittade vi den ihjälkörd i diket.
Puff var försäkrad i Agria, med bla en livförsäkring på 5000 kr.
En ny katt även om man får en kostar ungefär så mycket efter vaccinering, chipmärkning och sterilisering.
För snart två månader sedan skickade jag in alla papper till Agria, jag laddade ned blanketter från deras hemsida och fyllde i enligt alla konstens regler.
Foto på den döda katten, kopia på polisanmälan, underskrift och uppgifter till två vittnen som intygade att katten var död.
Efter sex veckor har jag inte hört mer än ett oblygt försök från Agria att låta mig bara deras bank.
När jag avslutade försäkring för den döda katten fick jag ett brev att kvarvarande premie skulle dras nästa gång försäkringen för den kvarvarande katten Piff skulle förnyas! Nu ringde jag och såg till att pengarna betalades tillbaka.
Efter att inte ha hört ett dugg på sex veckor kontaktade jag Agria om hur handläggningen av mitt ärende fortskred.
Efter det vanliga tryck ett och två och tre och ditt samtal kan spelas in och du är nummer xx i kön så kom jag fram till en handläggare.
Hon hade ingen aning men skulle kolla med handläggaren som hade ärendet.
Vänta lite ska jag höra med hen.
Kommer tillbaka och säger att det saknas vittnen! Vittnen, det var väl inga vittnen till påkörningen mer än den som körde på henne?
Nej, vittne till att katten är död?
Ja, men det finns ju i det jag skickade in?
Jag ska gå och fråga igen!
Hej igen, kan vittnena ringa upp och intyga att de sett den döda katten?
Här börjar jag surna till!
Nu har jag skickat in all dokumentation, har er handläggare överhuvudtaget läst ärendet?
Där i en blankett som jag skrivit ut från er hemsida, har två vittnen intygat att de sett katten död, dessutom har man skrivit sina mobilnummer så har ni frågor är det väl bara att ringa?
Har handläggaren frågor kan hen väl dessutom ringa eller mejla mig?
När jag sa att det väl var en djävla tur att det inte var ett akut fall där katten låg på djursjukhus och det behövdes beslut omgående blev det lite ansträngt.
Den jag talade med skulle se till att jag kontaktades av någon från dem som hade hand om missnöjda kunder.
Det är snart en vecka sedan, fortfarande har jag inget hört!
Och jag utgår ifrån att jag inte heller får höra något!
Inga problem, jag kommer att byta försäkringsbolag för katten jag har kvar. Det går dock naturligtvis bara att göra strax innan försäkringen förfaller om tio månader!
Djursjukvård och försäkringar av djur är big business i vårt land.
Därför blir jag förvånad över vilken usel kundhantering Sveriges största försäkringsbolag i branschen har.
Kanske man hellre ska lägga pengarna på att förbättra det än på dyr TV-reklam med B-kändisar?
Jag googlade på klagomål Agria på nätet och det var ju ingen kul läsning.
Det verkar vara kutym med långa handläggningstider och att försäkringen inte gäller för just det som drabbat det sjuka djuret!
Länsförsäkringar som ägare kanske borde ta en fundering över hur deras image påverkas av att äga ett försäkringsbolag som av många missnöjda kunder utpekas som rena bedragare!
Det här är en viktig fråga för alla djurägare och jag vill därför gärna att ni som har dåliga erfarenheter av försäkringshantering kring ert djur vid skada hör av er till mig.
Det gäller inte bara Agria.
Det här är en bransch som undersökts allt för lite och det blir naturligt märkligt när som en ilsken kund skrev på nätet, premien har höjts så mycket under åren att försäkringen för katten nu är högre än för barnen!
Ni som har synpunkter och haft problem med er djurförsäkring, mejla mig på ralph@jamtlandstidning.se