Störst i Sverige på att bygga om lastbilar – vill expandera men svårt hitta personal

En s.k. bodbil klar för leverans till kund. Detta är en Scania R490 med en Palfinger lyftkran med 30 m räckvidd. Lastbilens pris från fabrik levererad med enbart chassi är ca. 1,6 milj. kr. När det lämnar Vemservice i detta skick har prislappen höjts till 5,2 milj. kr.

 

VEMDALEN (JT). Vemservice i Vemdalen är sverigeledande på att bygga om stora, tunga lastbilar. Företaget har utvecklats stort de senaste åren och sysselsätter idag 25 personer. Framtiden ser väldigt ljus ut och man skulle kunna expandera ytterligare och anställa 7-8 personer till.

–Att hitta rätt kompetens är vårt största hinder att växa ytterligare, säger företagets VD och grundare Benny Larsson.

Vemservice är ett företag som för den breda massan för en anonym tillvaro. Företaget ligger dessutom lite avsides i Vemdalen och förbipasserande skidturister ser inget av den över 1000 kvm stora produktionshallen.

Men inom transportsektorn i Sverige är Vemservice ett aktat namn. Sedan starten 1992 har företaget sakta utvecklats till den största aktören när det gäller att bygga om lastbilar. Runt ett 25-tal lastbilar hinner man producera under ett år och totalt har drygt 550 lastbilar lämnat Vemdalen i sin nya kostym.

Behovet av speciallastbilar är stort och bara växer. Lastbilstillverkarna Volvo och Scania varken kan eller vill göra detta jobb, de levererar bara en lastbil med naket chassi. Sedan är det upp till företag som Vemservice att fixa påbyggnaden. Det kan handla om att sätta på nya flak, stora lyftkranar, nya hjulaxlar m.m. till lastbilar som ska användas för speciella ändamål.

Företagets stora produkt de senaste åren är en s.k. bodbil som man själv utvecklat och konstruerat. En bodbil är en lastbil med stor lyftkran som ursprungligen byggdes för att skjutsa byggbodar (därav namnet). Men som utvecklats till att kunna transportera containrar, huselement, båtar eller andra stora och skrymmande föremål. Haken är att lastbilen inte får bli för tung med den stora lyftkranen påmonterad, då minskar lastvikten.

Den här problematiken har Vemservice löst genom att undan för undan plocka bort onödig vikt på den ursprungliga lastbilen. Bl.a. använder man sig av ett specialstål från SSAB i Luleå som man samarbetar med. Det innebär sparad vikt liksom aluminiumfälgar i stället för stål, annat material i t.ex. lufttankar etc.

–Man plockar några kilo här och där och snart har det blivit ett ton eller två, säger Benny Larsson och en lastbil som tidigare bara fick lasta max fyra ton kan nu istället lägga på en last av sex ton.

Inget jobb är egentligen omöjligt för Vemservice. Man får tidigt kontakt med kunden som oftast kommer med sina önskemål redan innan lastbilen är inköpt från fabrik.

–På den sättet får vi chansen att vara med från början och tala om hur lastbilen ska vara utrustad från fabrik. Det kan gälla val av motor, fälgar och annat som vi kan spara in vikt på, berättar Benny Larsson.

Vemservice har egna konstruktörer som tar fram ritningar på hur påbyggnaden ska göras. Oftast handlar det om speciallösningar men man försöker så mycket som möjligt att använda sig av standardkomponenter även i det fallet.

Företaget sätter en ära i att hela tiden ligga i framkant vad gäller forskning och utveckling.

–Det är egentligen en överlevnadsstrategi, menar Benny Larsson.

Företaget är delägare i DRIV Innovation i Östersund för att lättare kunna rekrytera rätt utbildad personal. Man samarbetar också med FFI, Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, för att hela tiden hålla koll på senaste tekniken inom olika områden. Lägg därtill samarbetet med SSAB för att ta fram nya och lättare stållegeringar.

Vemservice stora styrka är att man i princip utvecklar allt av betydelse själv. Man konstruerar all mekanik själv, bygger all hydraulik och tar fram egna elektroniska lösningar.

–Det här är en bransch som kräver stort kunnande och det tror vi oss besitta, menar företagets VD lite försynt.

För konkurrenter finns det även om de inte är alltför störande!

Vemservice är en avknoppning av Hemek i Hede som byggde skogsmaskiner på 1980-talet. Det var Bennys pappa som startade det företaget som såldes 1989. Benny flyttade med sin fru Maritta till hennes föräldragård i Vemdalen och snart började det klia i hans fingrar. Det stod inte på förrän han började ge service och repa skogsmaskiner, verksamheten ökade, Benny anställde några personer och sedan rullade det på. Företaget var väldigt bra på hydraulik och snart fick man hjälpa lastbilsägare med jobb, det ena gav det andra och företaget började bygga om rena lastbilar direkt från fabrik som var i behov av speciella lösningar.

Idag har man ett mycket bra samarbete med Volvo och Scania samt deras återförsäljare och Vemservice blir ofta rekommenderade. Marknaden finns förstås i Mellansverige och söderut och man kan undra om företaget ligger på fel plats?

–Visst ligger vi långt från marknaden, men våra produkter är ju unika på så sätt att de kan ta sig hit och rulla härifrån för egen maskin, säger Benny Larsson och skrattar.

Då är det svårare att hitta bra personal med rätt kompetens, ett problem de delar med många andra teknikföretag i landets glesbygd.

–Visst är det en hämsko för vår utveckling. Vi skulle behöva anställa 7-8 personer på direkten, men det är svårt. Har man en verkstadsutbildning, gärna med el och/eller hydraulik som specialitet är det bara att komma hit, menar Benny.

FAKTA

Med stöd och vägledning från Region Jämtland Härjedalen och Östersunds kommun, har Zepro, Jemtab, Lasernova och IUC Z-GROUP gått ihop och bildat DRIV Innovation för att underlätta rekryteringen till industrier i Jämtlands län. Industrin är en stor bransch i länet och sysselsätter i dagsläget cirka 5000 personer.

FFI är ett samarbete mellan staten och fordonsindustrin om att gemensamt finansiera forsknings-, innovations- och utvecklingsaktiviteter med fokus på områdena Klimat & Miljö samt Säkerhet. Bakgrunden är att utvecklingen inom vägtransporter och svensk fordonsindustri har stor betydelse för tillväxt.

TEXT & BILD

JAN ENGSTRÖM